Zespół Asystentów Zdrowienia działający przy Fundacji Polski Instytut Otwartego Dialogu uznając etyczne działania jako fundament, przyjęła Kodeks Etyczny oparty na współpracy i wzajemnym zaufaniu.
Niniejszy Kodeks jest zbiorem wartości, które składają się na kulturę organizacyjną naszego Zespołu, kształtowaną wspólnie przez pracowników Fundacji PIOD, Zespół AZ oraz beneficjentów.
Wszystkie zapisy przedstawionew w dokumencie określają postawy i zachowania najistotniejsze w obszarze społecznym i kulturowym i są zobowiązujące do przestrzegania niezależnie od pełnionego stanowiska.
Asystentom Kodeks Etyczny ma ułatwić dążenie do realizacji wspólnych celów. Dla beneficjentów i partnerów Kodeks ma być informacją o wzorcach postępowania respektowanych przez Zespół Asystentów Zdrowienia. Ma on uwzględniać potrzeby, prawa i oczekiwania.
Cel i zakres obowiązywania Kodeksu Etycznego
Celem Kodeksu jest:
-umocnienie zaufania wszystkich Asystentów Zdrowienia
-budowanie reputacji i wizerunku Zespołu AZ jako jako podmiotu odpowiedzialnego, rzetelnego i zaangażowanego
W zakres Kodeksu Wchodzi :
-opis standardów zachowań Asystentów
-opis wartości przyjętych w Zespole.
Ogólne zasady
-W Zespole Asystentów Zdrowienia przestrzega się prawa krajowego, międzynarodowego i podstawowych standardów postępowania etycznego.
-Promuje się etyczne postawy i zachowania wśród pracowników, beneficjentów i partnerów we wszystkich aspektach.
-Priorytetem jest, aby każda osoba doświadczająca trudności w zakresie zdrowia psychicznego miała szansę na wyzdrowienie. Aby to było możliwe, dotychczasowy system opieki zdrowotnej, ukierunkowany na proces chorowania, oparty na hospitalizacji, izolacji, stygmatyzacji, traumie i lęku przed przyszłością, powinien być zastąpiony nowym podejściem, ukierunkowanym na proces zdrowienia.
-Działania w zespole prowadzi się mając na względzie stałe podnoszenie kompetencji członków Zespołu, kładąc przy tym nacisk na przestrzegania zasad Kodeksu
Polityka personalna
*Zasady zachowania Asystentów Zdrowienia:
– Asystent zobowiązuje się wykonywać czynności i obowiązki zawodowe z zachowaniem rzetelności, terminowości
i odpowiedzialności,
– propagować najlepsze praktyki i standardy, stale poszerzając swoją wiedzę,
– dbać o kulturę osobistą
– nie spożywać alkoholu i innych środków odurzających w trakcie i na miejscu pracy,
– łamanie powyższych zasad należy zgłosić przełożonemu.
* W relacjach międzypracowniczych jak i z przełożonymi realizuje się misję, wizję,cele i wartości Fundacji Polski Instytut Otwartego Dialogu,
– komunikacja na linii Asystent- przełożony oraz między Asystentami opiera się na zasadzie otwartości, szczerości, uczciwości oraz równości i akceptacji,
– najistotniejsza jest praca zespołowa
– podstawą relacji jest prawidłowy przepływ informacji.
Rozwój zawodowy Asystentów
* Jest najwyższym dobrem Fundacji , pozwalającym na osiąganie zamierzonych celów społecznych, dlatego też dąży się do zapewnienia Asystentom udziału w różnego rodzaju szkoleniach, konferencjach, forach wymiany wiedzy i doświadczenia oraz dążenia do samorozwoju
Szacunek, uczciwość, solidarność i tolerancja to najwyższe wartości uznawane Zespole A-Z, w związku z czym wszyscy zobowiązujemy się do:
– sumiennego i starannego realizowania obowiązków,
– dbałości o wizerunek Zespołu i jego dobre imię
– lojalności względem Fundacji Polski Instytut Otwartego Dialogu i jej pracowników
– podnoszenia kwalifikacji zawodowych
– przestrzegania ogólnie przyjętych norm zachowania
– budowania efektywnej komunikacji w Zespole Asystentów Zdrowienia.
Odpowiedzialność Zarządu, kadry kierowniczej i pracowników
* Zarząd Fundacji stawia sobie za cel realizować postanowienia zawarte w Kodeksie Etycznym i dawać przykład pozostałym pracownikom.
Odpowiada również zazarządzanie Asystentami w sposób umożliwiający im ciągły rozwój oraz osiąganie satysfakcji z pracy.
*Asystent przestrzega prawa, regulacji i standardów przyjętych w Fundacji oraz ogólnie przyjętych norm obyczajowych ietycznych wkontaktach interpersonalnych,
* Stosunek do informacji
– rzetelność i odpowiedzialność są celem nadrzędnym
wszelkich działań informacyjnych. Ponadto ich pozyskiwanie i przekazywanie ma się odbywać z zachowaniem poufności i dyskrecji
* Stosunek do mienia
– obliguje się pracowników do racjonalnego gospodarowania powierzonymi środkami Fundacji i traktowania ich i zależytym szacunkiem,
– deklaruje się racjonalne i gospodarne wykorzystanie wszelkich zasobów materialnych.
Rozwiązywanie problemów
* łamanie zasad kodeksu
– Asystent ma obowiązek zgłaszania wszelkich uchybień w przestrzeganiu zasad niniejszego Kodeksu swojemu bezpośredniemu przełożonemu
– władze Fundacji są zobligowane do zapewnienia pomocy i wsparcia każdemu Asystentowi i rozpatrzy każdy zgłoszony przypadek
– w Fundacji i Zespole będzie się prowadziło czynności wyjaśniające,
– w przypadku stwierdzenia nieodpowiedniego postępowania, łamiącego normy etyczne lub obyczajowe, osoby odpowiedzialne zostaną pociągnięte do odpowiedzialności i poniosą konsekwencje dyscyplinarne zgodne z prawem.
Rozwój
Kodeks Etyczny powinno się traktować jak wskaźnik pożądanych zachowań w danych sytucjach. Zespół Asystentów Zdrowienia i Fundacja Polski Instytut Otwartego Dialogu zastrzega sobie prawo do zmian treści wyżej przedstawionego Kodeksu. O najważniejszych zmianach w Kodeksie pracownicy Fundacji jak i Zespół Asystentów będą informowani.
ZAKOŃCZENIE
Kodeks Etyczny będzie spełniał swoje zadanie tylko wtedy, gdy wszyscy pracownicy będą przestrzegać jego
zapisów oraz stale doskonalić zawarte w nim zapisy.