POMOC TELEFONICZNA: KONTAKTY
Jeśli doświadczasz kryzysu psychicznego lub zauważasz go u bliskiej osoby, w sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia nie czekaj i dzwoń na bezpłatny telefon wsparcia kryzysowego.
w sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia nie czekaj i dzwoń na numer 112, ale nie blokuj tej linii, jeśli szukasz konsultacji z psychologiem lub psychiatrą.
Jeśli doświadczasz kryzysu psychicznego lub zauważasz go u bliskiej osoby, możesz przez całą dobę zadzwonić na bezpłatny telefon do Centrum Wsparcia prowadzonego przez Fundację ITAKA. Pod numerem 800 70 2222 przez całą dobę dyżurują specjaliści: psychologowie, psychoterapeuci, psychiatrzy.
Dzieci i młodzież Fundacja ITAKA zaprasza do korzystania do kontaktu pod numerem 800 080 222 czynnego przez całą dobę. Mogą z niego skorzystać także rodzice, opiekunowie lub pedagodzy, którzy chcieliby dowiedzieć się, jak pomóc dziecku.
Przez całą dobę działa telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: 116 111.
Wojska Obrony Terytorialnej na polecenie ministra obrony narodowej uruchomiły pod numerem telefonu 800 100 102 specjalną, całodobową i bezpłatną infolinię ze wsparciem psychologicznym dla osób znajdujących się w kryzysie związanym z kwarantanną lub leczeniem SARS-CoV-2. Specjalistyczna pomoc udzielana jest przez psychologów wojskowych WOT.
Wykaz Centrów Zdrowia Psychicznego wraz z danymi kontaktowymi znajdziesz na stronie: www.czp.org.pl, mapa wraz z danymi teleadresowymi znajduje się pod adresem:https://czp.org.pl/index.php/o-czp/. W Punktach Zgłoszeniowo Koordynacyjnych dyżurują psychologowie, psychoterapeuci, pielęgniarki i lekarze psychiatrzy. Zaproponują pomoc dostosowaną do problemu, z jakim się telefonuje.
Mokotowskie Centrum Zdrowia Psychicznego uruchomiło telefon 222 990 431, pod którym dyżurują psycholodzy od poniedziałku do piątku w godz. 8-20. Linia dedykowana jest osobom zmagającym się z problemami natury psychicznej i trudnościami psychologicznymi związanymi z aktualną sytuacją epidemiologiczną i jej następstwami. Dodatkowo wydelegowany do tego pracownik infolinii jest w stanie udzielić informacji odnośnie różnych aspektów formalnych związanych ze stanem epidemii w zakresie wsparcia socjalnego, zmieniających się przepisów prawa. Może pokierować też do odpowiednich instytucji, wskazać przydatne adresy i telefony.
Wykaz środowiskowych centrów zdrowia psychicznego z danymi teleadresowymi znajdziesz pod adresem: https://sczp.med.pl/placowki
Poradnie zdrowia psychicznego, nawet jeśli ograniczają możliwość wizyty, mogą świadczyć pomoc zdalnie – zadzwoń do nich. Pamiętaj, że szpitale psychiatryczne także nie zawiesiły swojej działalności. W trudnej zdrowotnie sytuacji – głęboka depresja, myśli samobójcze, atak psychozy, można zgłosić się na izbę przyjęć do najbliższego szpitala.
Antydepresyjny telefon zaufania tel. 22 484 88 01 czynny w poniedziałki i czwartki od godz. 17 do 20
Telefon dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym 116 123 czynny od poniedziałku do piątku od godz. 14.00-22.00 (połączenie bezpłatne)
Telefon zaufania dla ludzi uzależnionych od narkotyków 800 199 990 czynny codziennie w godz. 16-21
Dla osób doświadczających uzależnień behawioralnych 801 889 880 czynny codziennie w godz. 17-22
Dla osób doświadczających uzależnień behawioralnych 801 889 880 czynny codziennie w godz. 17-22
Dla opiekunów osób z demencją tel. 793 413 489 czynny od wtorku do soboty w godz. 10-14
Edukatorzy Fundacji eFkropka, przeciwdziałającej stygmatyzacji osób chorujących psychicznie dyżurują pod telefonem 534 860 320 w poniedziałki, wtorki i czwartki w godz. 14-16. Edukatorzy fundacji to osoby, które przeszły przez kryzys i na wiele sposobów pomagają ludziom, którzy w kryzysie trwają i ich bliskim. Jeśli czujesz lęk, niepokój lub obawiasz się nawrotu choroby i chcesz o tym porozmawiać, zadzwoń. Jeśli Twój bliski doświadcza kryzysu psychicznego i chcesz o tym porozmawiać, również możesz zadzwonić. W razie potrzeby Edukator przekaże Ci kontakt do psychologa.
Z ekspertami przez doświadczenie, czyli osobami, które przeszły przez kryzys psychiczny, opanowały go i teraz służą wsparciem osobom, które w nim trwają i ich bliskim możesz porozmawiać korzystając z telefonów:
Basia, wtorek i czwartek, w godz. 11-13, tel. 601 167 575,
Marysia, wtorek i czwartek, w godz. 18-20, tel. 501 337 995
Ola, poniedziałek i środa, w godz. 18-20, tel. 507 280 419
Krysia, środa i piątek, w godz. 15-17, tel. 695 537 997
Martyna, sobota, w godz. 9-10, tel. 697 255 166
Od poniedziałku do piątku w godz. 11-16 pod telefonem +48 698 761 774 dyżuruje Krzysztof Henczak, psychoterapeuta, moderator w podejściu otwartego dialogu, Trener eCPR – dialogu reanimacji emocjonalnej, asystent zdrowienia związany z Fundacją Polski Instytut Otwartego Dialogu. Asystent zdrowienia to osoba, która doświadczyła kryzysu psychicznego, przeszła przez szkolenie przygotowujące ją do wspierania pacjentów w szpitalach, domach samopomocy czy Centrach Zdrowia Psychicznego. Asystent zdrowienia pomaga osobom, którzy trwają w kryzysie i ich bliskim.
Bezpłatna Telefoniczna Informacja Pacjenta prowadzona przez Rzecznika Praw Pacjenta i Narodowy Fundusz Zdrowia pod numerem 800 190 590 czynna codziennie przez całą dobę.
Z Rzecznikami Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego można też kontaktować się mejlowo: psychiatria@rpp.gov.pl.
Osoby przebywające na leczeniu w szpitalach, w których do tej pory pracował Rzecznik Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego w pierwszej kolejności proszone są o kontakt telefoniczny bezpośrednio z tą osobą. Jeśli w szpitalu psychiatrycznym nie ma Rzecznika możliwy jest kontakt z osobami wyznaczonymi do doraźnej pomocy według podziału na następujące województwa:
• lubelskie, podkarpackie, podlaskie, warmińsko-mazurskie – Pani Martyna Bagińska, tel. 664 084 563
• kujawsko – pomorskie, lubuskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie – Pani Barbara Lipecka, tel. 664 084 016
• łódzkie, małopolskie, mazowieckie, świętokrzyskie – Pani Sylwia Wasilewska, tel. 789 404 794
• dolnośląskie, opolskie, śląskie, wielkopolskie – Pan Maciej Zieliński, tel. 664 083 310Osoby kontaktujące się z Rzecznikiem Praw Pacjenta, proszone są o podanie poniższych informacji, które pozwolą szybko udzielić wsparcia:
• imię i nazwisko pacjenta• miejscowość, nazwę szpitala oraz oddziału, w którym pacjent przebywa• numer telefonu oraz adres mailowy do siebie.
Rzecznik Praw Pacjenta przygotował wykaz kontaktów, pod którymi mogą dostać wsparcie dla osoby w kryzysie związanym z kwarantanną lub leczeniem: https://www.gov.pl/web/rpp/koronawirus-wsparcie-dla-osob-w-kryzysie-zwiazanym-z-kwarantanna-lub-leczeniem?fbclid=IwAR08w22MN6HAuPvaLDuyT-MLrpCF5eAa_mhlGE02GFxwtOgGFlEOoKtVfLs
Ramowy plan online na platformie zoom
sesji terapeutycznej w podejściu Otwartego Dialogu:
-
Sesja rodzinna trwa – w zależności od potrzeby od 60 do 90 minut i optymalnie uczestniczą w niej członkowie rodziny mieszkający razem oraz inne ważne dla osoby doświadczającej kryzysu osoby. Ich obecność jest ustalana razem z zespołem terapeutycznym. Miejsce spotkania wyznaczane jest wspólnie z rodziną, biorąc pod uwagę również wizyty zespołu mobilnego w miejscu zamieszkania. W skład zespołu terapeutycznego wchodzą psychologowie, specjaliści psychologowie kliniczni, lekarze psychiatrzy, pielęgniarki oraz pracownicy pomocy społecznej, asystenci zdrowienia. Do każdej rodziny przydzielony jest 2-3 osobowy zespół, którego skład nie ulega zmianie.
-
Każda sesja rozpoczyna się otwartym pytaniem, członkowie zespołu terapeutycznego nie narzucają tematów, nie udzielają porad, nie oceniają. Podczas rozmowy w razie potrzeby wymieniają się między sobą refleksjami dając rodzinie okazję do wysłuchania ich odczuć z poruszanych tematów. Zakończenie spotkania sprowadza się do podsumowania poruszanych wątków i ustaleniu dalszych form pomocy.